Julkaiseminen

Julkaiseminen.

Julkisuus ja avoimuus tekevät tutkimuksesta tiedettä. Tiedeviestintä on tiedeyhteisöjen sisäistä ja ulkoista tiedonvälitystä ja vuorovaikutusta. Tutkimuksesta viestiminen ei ole vain tutkimustuloksista viestimistä. Vastuullinen tiedeviestintä lisää luottamusta tieteelliseen tietoon. Tieteellinen julkaiseminen on tutkijoille tärkeä meritoitumisen tapa, ja siksi on tärkeää, että tekijyys määritellään niin, että se palkitsee tutkijat oikeudenmukaisesti.

Viimeisimmät artikkelit

13.5.2020

Avoimen ja joukkoistetun vertaisarvioinnin kokeilu toi arvokkaita kokemuksia läpinäkyvyyden lisäämisestä tiedejulkaisemiseen.

8.4.2020

Tiedejulkaisemisessa elää vahvana näkemys, että työnjako on selkeä sisältöä tuottavan tutkijan ja kielen laatua tuottavan kieliasiantuntijan välillä. Sisältö ja kielen laatu on kuitenkin vaikeaa erottaa toisistaan.

13.2.2020

Jos tutkitulla tiedolla halutaan vaikuttaa, täytyy viestijän tai tutkijan ottaa huomioon yleisönsä näkemykset ja maailmankuva. Ne eivät selviä vain tiedottamalla vaan käymällä vuoropuhelua yleisön kanssa.

19.12.2019

Plan S on linjaus, jonka tavoitteena on saada tutkimusjulkaisut avoimesti saataville välittömästi julkaisuhetkellä.

27.11.2019

Esteettömyysdirektiivi tuo saavutettavuussääntelyn piiriin esimerkiksi sähköiset kirjat ja niiden lukemiseen käytetyt laitteet ja ohjelmistot.

6.11.2019

Mitä voi sanoa tutkimuksen alustavista tuloksista? Entä tutkimuksesta, joka on vielä osittain suunnitelman tasolla?

17.9.2019

Tiedekasvatuksen avulla vahvistetaan niin lasten kuin aikuistenkin tiedeosaamista. Se tarkoittaa tieteeseen, tutkimukseen ja niiden yhteiskunnalliseen merkitykseen tutustumista.

10.9.2019

Tiedeviestinnän perinteikkäinä areenoina näyttäytyvät mediajulkisuus ja tietokirjallisuus, ja uudempina tulokkaina eri sosiaalisen median kanavat. Yksi tärkeä verkkojulkisuuden muoto on kuitenkin harvan tiedeviestintäsuunnitelmassa: Wikipedia.

15.8.2019

Julkaiseminen on tutkijalle tapa meritoitua, mutta meriitin lisäksi julkaisun tekijyys tuo mukanaan myös vastuun sen sisällöstä.

3.6.2019

Tutkimuksen arvioinnin tulee perustua yksikkö- ja tutkijatasolla ensisijaisesti asiantuntija-arviointiin. 

8.4.2019

Tutkija voi pohtia osallistumistaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen myös eettisten työkalujen avulla.

3.4.2019

Tiedeviihdeprojektiin osallistuminen voi antaa tutkijalle arvokkaan oppitunnin olennaisen tunnistamisesta ja viestin kirkastamisesta.