Hur tar man hänsyn till tillgänglighet i öppna lärmiljöer?

21.10.2025

Vad avses med tillgänglighet i öppen utbildning?

Med öppen utbildning (Open Education) avses att öka tillträdet till och medverkan i lärande för en bredare allmänhet och olika målgrupper genom att sänka hindren för lärande och öka dess tillgänglighet, utbud och fokus på inlärare. Öppen utbildning möjliggör mångsidigare undervisning, lärande, informationsskapande, gemensam utveckling och delning samt kombinerar formella och informella vägar för utbildningen.

Hur tar man hänsyn till kvalitet i öppna lärmetoder?

21.10.2025

Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är till exempel öppna lärresurser som en del av lärandet och undervisningen, öppnande av metoder och undervisningsutbud för planering och anordnande av undervisningen samt gemensam utveckling av undervisningen tillsammans med undervisnings- och forskningspersonalen, studerandena och det övriga samhället.

Hur väljer man verktyg och bästa praxis för att skapa öppna lärresurser?

21.10.2025

Så här kommer du i gång

Innan en lärresurs utarbetas är det bra att den som skapar lärresursen behärskar centrala praxis i anknytning till öppenhet. Dessa omfattar i synnerhet öppna licenser, upphovsrätter och avtal i anknytning till dem, fördelarna med öppenhet och meritering, integritetsskydd i öppna lärresurser samt hantering av lärresursens livscykel.

Information om webbplatsen

10.2.2025

Material som producerats inom ramen för samordningen av öppen vetenskap och projektet Öppen vetenskap och forskning (2014–2017) är i huvudsak tillgängligt för alla under Creative Commons BY 4.0 -licensen. Licensen omfattar dock inte verk av andra upphovspersoner som publicerats på webbplatsen, om dessa inte har licensierats under samma villkor eller gett motsvarande användningsrättigheter på annat sätt. Eventuella undantag från CC BY-licensen specificeras från fall till fall.

Sommardagarna i öppen vetenskap och forskning 2025

Sommardagarna i öppen vetenskap och forskning  ordnas den 26–27 maj 2025 i Helsingfors. Evenemanget äger rum i Vetenskapernas hus och delvis online.  Evenemangets språk är finska och engelska.

Resultaten av uppföljningen 2024

31.10.2024

I uppföljningen av öppen vetenskap och forskning 2024 uppnådde nästan två tredjedelar av universiteten, ungefär hälften av yrkeshögskolorna samt två forskningsinstitut den högsta öppenhetsnivån.

Uppföljningen för 2024 är mer omfattande än den första uppföljningen som genomfördes 2022. Resultaten på enskilda frågor är jämförbara över åren, men jämförelser av grader och nivåer av öppenhet måste beakta förändringar i tillvägagångssättet.

Publikationsserie för ansvarsfull forskning

19.9.2024

Policyer och rekommendationer av öppen vetenskap publicerad i Publikationsserie för ansvarsfull forskning. Publikationsserien ut av Vetenskapliga samfundens delegation och Delegationen för informationsspridning. Utgivarnas hemort är Helsingfors. Publikationerna i serien publiceras öppet på nätet i edition.fi och eventuellt även i tryckt format.